תקנון משמעת

תקנון משמעת 

אקלים חינוכי מיטבי בביה"ס משפיע על יצירת סביבה המפתחת ביטחון אישי ותחושת שייכות, לצד ערכים חברתיים לכל באי ביה"ס.

הבסיס למימוש היעד : אפס סובלנות לאלימות ותגובות משמעותיות לאירועי אלימות הוא בבניית תשתית של אורחות חיים: חיי שגרה, חוקים ונהלים יום-יומיים ידועים מראש הנאכפים בעקביות ובהתמדה על ידי כל המורים.

התקנון נבנה על פי המשובים שהתקבלו מתלמידים, מורים ונציגי הורים.

להנהלת ביה"ס שמורה הזכות לשנות את התקנון ולהוסיף סעיפים כנדרש.

המורה מחליט האם האירוע מהווה הפרת משמעת .

לתלמיד זכות ערעור בכתב או בשיחה עם מחנכת/רכזת שכבה /מנהלת.

–          בכל פעם שתלמיד יחרוג מההתנהגויות המקובלות בביה"ס יפעל המורה על פי טווח התגובות בטבלה, וירשום הערה מתאימה במנב"ס ובתלמידע כדי שהורים יוכלו להתעדכן. ובמידת הצורך יעדכן את ההורים טלפונית או בשיחה אישית.

–          כל מכתב ו/או סיכום שיחה בין המורה והורי התלמיד יתויק בתיק אישי.

* התקנון נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד.

"החובה צמודה לזכות " (ד. בן גוריון)

ביה"ס מתנהל תוך איזון בין שמירה על בטיחות , בטחון, כבוד הדדי
לבין מתן חופש וגילוי עצמאות.

ההתנהגויות המצופות

טווח התגובות במקרה של הפרה

התנהגות מכבדת

  • אין לדבר ו/או לצעוק בצורה בוטה למורה
  • תנועות ידיים לא מכבדות כלפי המורה אסורות!
  • אלימות מילולית אסורה בהחלט!
  • שיחת ברור עם מחנכת הכתה ו/או הרכז/ת
  • הודעה בכתב להורים
  • העברה ללמוד בכתה מקבילה בשכבה+ מכתב להורים
  • השעיה מחוץ לביה"ס בתאום עם נציג הנהלה.

 ציות להוראות הצוות החינוכי -פדגוגי ועובדי המנהל בית הספר

  • יש להתנהג באופן נאות, על פי הכללים הנהוגים בבית הספר.
  • על התלמידים להישמע להוראות הצוות החינוכי והמנהלי גם אם ההוראות ניתנות על ידי מורה  שאינו מלמד  אותם באופן ישיר, ובכלל זה מורה תורן ומורה ממלא מקום, מזכירות ואבות בית.
  • שיחה עם התלמיד ואזהרה בעל-פה
  • יידוע ההורים ואזהרה בכתב
  • דרישה להתנצלות והזמנת ההורים לשיחה
  • כינוס צוות בין-מקצועי לדיון על בניית תכנית לטיפול בתלמיד.
  • דף מעקב.
  • העברה לכיתה מקבילה לשיעור אחד או יותר בתיאום עם המורה.
  • ריתוק בזמן ההפסקה או  השארה בבית הספר לשעות לימוד נוספות בכיתה אחרת עם מטלה לימודית.
  • השעיה בתוך בית הספר לכמה ימים בתאום עם נציג הנהלה ומחנכת הכתה , בליווי מטלה .
  • השעיה מחוץ לבית הספר במקרים חמורים וכאשר האירוע אינו חד- פעמי.

 כללים להתנהגות בזמן שיעור

  • התלמיד יחכה למורה בתחילת השיעור כשהוא יושב במקומו
  • ישיבה במקום במהלך כל השיעור אלא אם אושר אחרת
  • הבאת ציוד הנדרש לשיעור
  • הקשבה ולמידה
  • השתתפות בשיחה ובדיון ברשות המורה ובאופן מכבד
  • מילוי מטלות הניתנות בשיעור
  • התלמיד לא יפריע בשיעור
  • אין ללעוס מסטיק בשיעור
  • אין לאכול במהלך השיעור
  • בשיעור מותרת שתיית מים בלבד
  • שיחת בירור עם התלמיד
  • שיחה עם ההורים.
  • הוצאה ל- 5 דקות. התלמיד חייב להישאר סמוך לכיתה
  • הודעה בכתב להורים
  • מניעת כניסה לשיעור (קביעת מקום חלופי וציוד התלמיד במשימה לימודית)
  • דף מעקב לתלמיד
  • במקרים חוזרים העברה לכיתה מקבילה לשיעור אחד או יותר (פחות מיום לימודים) בתיאום עם המורה
  • השעיה בתוך בית הספר ליום בתאום עם מחנך הכתה. בליווי מטלה + מכתב להורים.
  • במקרים חמורים של הפרעה בזמן שיעור השעיה מבית הספר לאחר יידוע של הנהלה ומחנך. – יידוע טלפוני להורים + מכתב להורים.
  • העברה לכיתה אחרת באופן קבוע על פי החלטת המועצה הפדגוגית.
  • כינוס צוות בין-מקצועי והמלצה להתערבות טיפולית.
  • בניית תכנית חינוכית אישית.

 הופעה בתלבושת אחידה והולמת

  •  יש להגיע בתלבושת אחידה ובהופעה הולמת, כפי שמודגש באמנת תלבושת

פירוט נוהל התלבושת האחידה מצוי באמנת התלבושת (באתר בית הספר).

 

  • ההורים יוזמנו להביא תלבושת תקנית ואז יוכל התלמיד להצטרף חזרה ליום הלימודים.

 שימוש בטכנולוגיה אישית בשיעור
(בטלפונים ניידים, במצלמות, ב"אייפודים" וכו')

  • בית הספר אינו אחראי לנזק שייגרם לטלפונים ניידים או לכל ציוד יקר ערך אחר שהתלמידים מביאים לבית הספר, לכן – לא מומלץ להביאם לבית הספר
  • כל שימוש בטכנולוגיה אישית בכלל ובטלפון נייד בפרט במהלך השיעור ובזמן בחינות אסור בהחלט. יש להשאיר את המכשיר בתיק כשהוא במצב סגור וכבוי. השימוש במכשיר במהלך פעילות מחוץ לבית הספר ייעשה בהתאם להוראות הצוות.
  • הפקדת המכשיר במזכירות בית הספר, רישום בדף מעקב  והחזרתו בסוף יום הלימודים לידי התלמיד .
  • בפעם השלישית שהתלמיד יפקיד את הפלאפון ההורים יזמנו לקחת אותו חזרה בסוף היום.
  • יידוע / הזמנת ההורים
  • במקרים של שימוש חוזר בטלפון נייד בזמן שיעור (הצבת הטלפון על השולחן, קבלת שיחות, שליחה וקבלה של מסרונים) המכשיר יוחזר רק להורי התלמיד.
  • במקרה של צילום ו/או הקלטה ללא אישור המורה יוחרם המכשיר, ההורים יוזמנו לפגישה אצל נציג הנהלה המכשיר יימסר להורים לאחר התחייבות לא לחזור על המעשה שנית.

 נוכחות ועמידה בזמנים    

איחורים:

  • יש להגיע לבית הספר בזמן ולהקפיד להיכנס לשיעור מיד בתום ההפסקה.
  • רישום האיחור
  • שיחת בירור + יידוע ההורים (אחרי שלוש פעמים)
  • במקרים של איחורים חוזרים – העברה לכתה מקבילה עם מטלה להשלמת החומר
  • הכנת מטלה לימודית לאחר שעות הלימודים.
  • דף מעקב
  • איחור (לא מוצדק) מעל 15 דקות:
    • התלמיד לא יכנס לכתה. יגיע להירשם ולשבת במזכירות.
    • יקבל עבודה להשלמת החומר עם ציון ו/או מבדק בע"פ, מהמורה המלמד בכתה

היעדרויות:

  • יש להיות נוכחים במהלך כל השיעורים ולא לעזוב את שטח בית הספר ללא קבלת אישור
  • היעדרות מוצדקת: מחלה באישור רופא, אבל, שמחה (קרוב מדרגה 1), לשכת גיוס, גיבושונים, פעילות חברתית, פעילות מטעם בית הספר, 2 מבחני תאוריה, 2 טסטים.
  •  חופשה משפחתית בארץ או בחו"ל במהלך הלימודים תחשב העדרות בלתי מוצדקת ע"פ חוזר מנכ"ל.
  • דרישה להשלמת שעות היעדרות בפעילות למען בית הספר/להשלמת חומר הלימודים
  • הנוכחות כמרכיב בהערכת הישגים – על פי חוזר מנכ"ל.
  • במקרים חוזרים של היעדרות יועבר הטיפול לקצין ביקור סדיר
  • השתתפות בלתי סדירה בשעורי חנ"ג ובשיעורי של"ח תמנע את הזכות להשתתף בטיולים ו/או השתתפות במשלחות ייצוגיות מטעם בית הספר.
  • תלמיד שייעדר ממבחנים, בחינות או מועד הגשת עבודה מסיבה לא מוצדקת לא יוכל להבחן, להגיש עבודה באחור ולקבל אישור מועדי ב'.

אין לעזוב את שטח ביה"ס ללא אישור מתאים

  • בכתות ז' – י' אין יציאה ללא ליווי הורים או אדם אחר באישור בכתב מההורים.
  • בכתות יא'-יב' יציאה משטח ביה"ס עם כרטיס תלמיד רק לתלמיד שבידיו אישור הורים מתאים.

 

 

  • יידוע ההורים +  הודעה בכתב להורים
  • במקרים חוזרים, פעולות לפי שיקול דעת הצוות החינוכי:
  • הזמנת התלמיד בליווי הוריו לשיחה בבית הספר
  • השעיה ליום אחד
  • זימון ישיבה של הצוות החינוכי בביה"ס.

שמירה על טוהר הבחינות

  • אין לדבר בזמן המבחן
  • אין להעתיק בבחינה מחבר ו/או מחומר
  • תלמיד לא ייבחן אם יגיע ביום המבחן רק למבחן עצמו.
  • הערה לתלמיד ושיחה בע"פ.
  • המשיך לדבר הורדה של 10 נקודות
  • בפעם השלישית פסילה של המבחן ויידוע ההורים בעל פה ובכתב.
  • פסילת הבחינות במקרה שהוכחה אי-שמירה על טוהר בחינות, לאחר שנעשה הליך הוגן המאפשר לתלמידים המעורבים לערער על החשד.

התנהגות ביום בחינה וביום לפני בחינה

  • יש להגיע ללימודים סדירים ומלאים כמו בכל יום, לכל שעות הלימודים. אין להגיע לשעת המבחן בלבד ואין לצאת משטח ביה"ס בלא אישור אחר המבחן, גם אם המבחן הינו מגן או מתכונת.
  • היעדרות יום לפני הבחינה לא תאפשר לתלמיד להבחן אלא אם הציג בפני המחנך והמורה המקצועי אישור רפואי מתאים.
  • המבחן לא ייבדק ע"י המורה בשני המקרים בהם התלמיד לא ינהג עפ"י הנוהל המופיע בתקנון זה.

מבחן מועד ב'

  • תלמיד ייבחן מועד ב' רק בהצגת אישור רפואי (או אחר) על היעדרותו מיום מבחן למחנך ולמורה המלמד.
  • רק אחר אישורם יוכל להירשם למועד ב'.תלמיד לא יורשה להבחן יותר ממבחן אחד במועד ב'. במקרים חריגים, רק רכז השכבה יאשר לגשת לשני מבחנים במועד ב'.
  • התלמיד לא יורשה להבחן במועד ב'.

שמירה על הסביבה ועל חזות בית הספר

  • יש להקפיד על סביבת למידה נקייה ומסודרת בכתה ומחוצה לה .
  • יש לשמור על רכוש בית הספר ועל סביבתו.
  • אין לקשקש על השולחנות.
  • שיחת בירור
  • יידוע ההורים
  • עשייה מתקנת של התלמיד בתחום הרכוש והסביבה בבית הספר.
  • הטלת תשלום או שווה ערך לתשלום
  • במקרה של אי הסכמה לתשלום שלא מסיבות כלכליות: התייעצות  בית-ספרית, הזמנת ההורים ודיון סביב ההתנגדות, עם אפשרות לתביעה משפטית במקרה של סירוב
  • ניקיון שולחנות הכתה
  • שיחת ברור עם מחנכת הכתה ו/או הרכזת

התנהגות והשתתפות בטקסים ובפעילויות ערכיות ו/או לימודיות בין כותלי ביה"ס ומחוצה לו

  • ההשתתפות בטקסים ובפעילויות פנים וחוץ-בית-ספריות היא חלק מתכנית החובה של בית הספר.
  • הנוכחות וכללי ההתנהגות בכל פעילויות בית הספר מחייבים, ויש להקפיד עליהם הקפדה יתרה.
  • שיחה עם התלמיד ואזהרה בעל-פה
  • יידוע ההורים ואזהרה בכתב
  • הזמנת ההורים לשיחה
  • דרישה לביצוע מטלה הקשורה לנושא  הטקס/פעילות
  • במקרים חוזרים – מניעת השתתפות בפעילויות בית ספריות- שילובו של התלמיד ללימודים בכתה אחרת בליווי מטלה לימודית.

 התנהגות נאותה בטיולים

  • במקרה של התנהגות לא נאותה של התלמיד לפני היציאה לטיול:
    א. מניעת השתתפות התלמיד בטיול.
    ב. חתימת ההורה על טופס התנהגות נאותה לפני היציאה וטיול ובפני רכז/ת השכבה. (הטופס כולל אישור של ההורים להגיע ולקחת את התלמיד מהטיול בשעת הצורך)
  • במקרה של התנהגות לא נאותה בטיולים חלה חובה על ההורים להחזיר את התלמיד לביתו ממקום הטיול.
  • התניית השתתפות בסיור / בטיול עתידי בליווי הורה.
  • מניעת השתתפות בפעילות עתידית וקביעת פעילות חלופית לתלמיד
  • במקרה חוזר יושעה התלמיד לאלתר מביה"ס והמשך לימודיו בביה"ס יישקל ע"י הצוות החינוכי בביה"ס.
  • במקרה של צורך בפינוי רפואי יתואם הנושא עם ההורים.

מילוי חובות בית ספריות

  • מחויבות אישית (שישים שעות בכתה י')
  • השתתפות בשיעורי של"ח וחנ"ג באופן סדיר.
  • אי מילוי מחויבויות אישית לא תאפשר הצטרפות למסע לפולין ו/או למשלחות בית ספריות.
  • אי מילוי מחויבויות אלו לא תאפשר הצטרפות לטיול שנתי למסע לפולין ולמשלחות בית ספריות.

אסור בהחלט לעשן בזמן הלימודים ו/או בפעילות בית ספרית

  • השימוש בנרגילה דינו כעישון .
  • אסור לצאת משטח בית הספר כדי לעשן.
  • יידוע ההורים  + השעיה ליום מביה"ס
  • במקרים חוזרים הזמנת הורים לשיחה והשעיה עד לשלושה ימים.

איסור הבאה של אלכוהול לשטח ביה"ס, ו/או שתיית משקאות חריפים ו/או הבאתם לפעילות בית ספרית מחוץ לכותלי ביה"ס

  • בפעילויות פנים וחוץ בית ספריות, לטיולים ולהסעות.

 

  • יידוע ההורים + השעיה ליום מהלימודים
  • הזמנת התלמיד בליווי הוריו לשיחה בבית הספר
  • פעולות לפי שיקול דעת הצוות החינוכי:
    • מעורבות מקצועית בשיתוף הורי התלמיד
    • מניעת ההשתתפות בפעילויות בית ספרית
  • במקרה של הבאת אלכוהול או שתייתו במהלך טיול או בפעילות חוץ-בית-ספרית אחרת:
    • החזרה הביתה ע"י ההורים וביטול השתתפות בפעילויות נוספות בשכבה.

תקנון משמעת  -"מוגנות"

לידיעתכם: תקנון זה כפוף להנחיות מנכ"ל משרד החינוך.

  • אנו מאמינים בזכותו של כל אדם לחיות בשלום בביה"ס, בלי פחד מפגיעות פיזיות, מבריונות  וממגעים פיזיים בלתי רצויים.
  • אנו מאמינים בחובת מערכת החינוך (כולל פיקוח, הנהלת ביה"ס וצוות ביה"ס) לשמור על זכויות אלה.
  • אנו מאמינים במושג "אחריות אישית" – כל אחד אחראי למעשיו, ילדים כמבוגרים.

לפיכך, קבענו 3 גבולות "בל יעברו" כדי להבטיח את מוגנות קהילת ביה"ס:

ההתנהגויות המצופות

טווח התגובות במקרה של הפרה

גבול בל- יעבור 1

  • אסור לשאת נשק או כל חפץ המסכן אתהזולת.(שרשראות, בקבוקים, סכין,אולר, אגרופן, נפצים וכדומה).
  • החפץ המסוכן יוחרם.
  • התלמיד יושעה מלימודים עד פגישה עם הוריו.
  • התלמיד והוריו יחויבו על אי הישנות המקרה.
  • האירוע ידווח לפיקוח, לרשות ולמשטרה.
  • תישקל הרחקה למוסד אחר בהחלטת פקוח/רשות.

גבול בל- יעבור 2 

  • אין לאיים, לסחוט, להחרים, לנהוג באלימות מילולית חמורה, להפיץ שמועות באינטרנט, לצלם ללא הסכמת המצולם, להפיץ צילום ללא הסכמה או להתעלל.
  • במקרה של איום, סחיטה, התעללות (כולל הורדת מכנסיים), או אלימות פיזית/מילולית רצינית, או כל סוג של אלימות ע"פ המתואר לעיל:
  • שיחה עם מנהלת בית הספר.
  • הודעה להורים.
  • השעיה מביה"ס על פי חומרת המקרה (עד חמשה ימי השעיה). והזמנת ההורים  והתלמיד לשיחה לפני החזרה ללימודים סדירים.
  • האירוע ידווח לרשויות.

 גבול בל- יעבור 3 –
"אפס סובלנות לאלימות"

  • אין לגעת בגוף של הזולת באלימות או באופן שיכול להתפרש כאלימות. (אסור להרביץ לחנוק "בצחוק", אסור לתת "כאפות").
  • אין לנעול תלמידים בחדרי הכיתות/ שירותים.
  • המורה הוא המחליט האם אופן הנגיעה היה אלים. התלמיד יכול לערער בכתב על החלטת המורה בפני המחנך או רכזת השכבה ולהסביר את עמדתו.
  • במקרה של אלימות לפי שיקול דעת המורה יערך ברור בין התלמידים. התלמיד שהיה מעורב בקטטה ייענש באחת או יותר מהדרכים הבאות, ע"פ שיקול דעתו של הצוות החינוכי.
  • התלמיד יוצמד למורה תורן בהפסקות למשך יום לימודים אחד.
  • התלמיד יישאר לאחר שעות הלימודים ויבצע מטלות לטובת ביה"ס כפי שיסוכם ע"י הצוות החינוכי.
  • התלמיד יושעה מלימודים בכיתתו ויעבור ללמוד בכיתה אחרת בשכבה למשך זמן שיקבע ע"י הצוות החינוכי.
  • התלמיד יושעה מלימודים בביה"ס לפרק זמן שיקבע. התלמיד והוריו יגיעו לביה"ס לאחר ההשעיה לשיחה עם הצוות החינוכי.